АЛГОРИТМ ПОБУДОВИ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНИХ КОМПЛЕКСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31319/2519-8106.2(49)2023.293184

Ключові слова:

метод оптимізації логістичної мережі, логістика, потужність логістичного терміналу

Анотація

Актуальність даної статті обумовлена тим, що побудова регіональних транспортно-логістичних комплексів у складі національної логістичної системи відіграє надзвичайно важливу роль у забезпеченні безперебійного руху логістичних потоків товарів від постачальників до споживачів. Аналіз результатів наукових досліджень показує, що в транспортній галузі ЄС безпосередньо зайнято понад 10 мільйонів чоловік, що складає 4,5 % від загальної чисельності працездатного населення, і становить 4,6 % від показника валового внутрішнього продукту, а відповідно фінансові витрати ЄС на розвиток транспортної інфраструктури передбачаються в обсязі понад 1,5 трлн. євро на період до 2030 року. Тому проведення досліджень пов’язаних з удосконаленням та розробкою методології побудови регіональної мережі транспортно-логістичних комплексів має достатньо актуальне значення

Метою даної статті є розробка алгоритму та методу оптимізації структури регіональної мережі транспортно-логістичних комплексів із урахуванням можливих варіантів їх розміщення. Умовою можливого місця розміщення логістичних комплексів є його забезпеченість необхідною транспортно-логістичною інфраструктурою. Також необхідно визначити перероблювальну спроможність кожного логістичного комплексу.

У відповідності із запропонованим підходом в якості критерія оптимізації використовується критерій мінімізації сумарних транспортних витрат доставки товарів до споживачів. В процесі пошуку оптимального варіанту місць розміщення логістичних комплексів мережі на першому етапі на основі методу центра мас рівновагової системи транспортних витрат визначаються координати розміщення одного логістичного комплексу і розраховуються транспортні витрати на доставку товарів до кожного міста регіону. Потім проводиться аналіз варіанту мережі із двох логістичних комплексів, розміщених за координатами міст з найбільшими обсягами транспортних витрат доставки товарів. В роботі наведені результати розрахунків для варіантів мережі до п’яти логістичних комплексів.

В якості умови оптимальної структури регіональної мережі логістичних комплексів обирається варіант мережі з мінімальним значенням сумарних транспортних витрат доставки вантажів з максимально допустимими обсягами капітальних вкладень на будівництво логістичних терміналів мережі. Для розглянутого прикладу побудови мережі транспортно-логістичних комплексів Дніпровського регіону в якості оптимальних місць розміщення логістичних терміналів визначено координати в околиці міст Дніпро, Кривий Ріг, Павлоград.

В подальших дослідження для підвищення ефективності запропонованого підходу необхідно в якості критерія оптимізації обрати мінімізацію логістичних витрат переробки товаропотоку в логістичних терміналах та доставки товарів до споживачів.

Посилання

Kuz’menko A. V. (2015) Dosvid ta zakonomirnosti formuvannya svitovoyi transportno-lohistychnoyi infrastruktury. Naukovyy ohlyad, №7(17). P. 5–18. [in Ukrainian].

Polyakova O. M., Shramenko O. V. (2017) Suchasni tendentsiyi rozvytku transportno-lohistychnoyi infrastruktury v Ukrayini I sviti. Visnyk ekonomiky transport i promyslovosti. № 58. P. 126–134. [in Ukrainian].

Vata Z. (2013) Suchasni tendentsiy iinnovatsiynoho rozvytku transportno-lohistychnoho kompleksu yevropeys’koho soyuzu. Halyts’kyy ekonomichnyy visnyk. №1(40). P.11–18. [in Ukrainian].

Kuz’menko K. M. (2021) Osnovni aspekty rozvytku transportnoho kompleksu Ukrayiny za kryteriyamy intehratsiyi. Rozvytok metodiv upravlinnya ta hospodaryuvannya na transporti. № 1 (74). P.52–64. [in Ukrainian].

Blahun I. C., Nychyk I. L. (2017) Formuvannya lohistychnoyi infrastruktury zakhidnoho rehionu. Prychornomors’ki ekonomichni studiyi. Vyp. 18. P. 215–218. [in Ukrainian].

Koval’s’ka L. L., Savka B. R. (2013) Lohistychna infrastruktura rehionu: osoblyvosti formuvannya ta rozvytku: monohrafiya. Luts’k: SPD Hadyak Zhanna, drukarnya «Volyn’polihraf». 286 p. [in Ukrainian].

Polyans’ka A. S. (2014) Formuvannya lohistychnoyi infrastruktury rehionu. Aktual’ni problem rozvytku ekonomiky rehionu. Vyp. 10. P. 126–136. [in Ukrainian].

Yaroshenko L. L. (2016) Mizhnarodnyy dosvid rozbudovy transportno-lohistychnykh tsentriv yak sposib rozvytku transportno-lohistychnoyi infrastruktury. Svitove hospodarstvo I mizhnarodn iekonomichni vidnosyny. Vyp. 8. P. 215–218. [in Ukrainian].

Repich T. A., Velykyy D. YU. (2017) Optymizatsiya lohistychnoyi infrastruktury mizhnarodnykh vantazhnykh perevezen’. Efektyvna ekonomika. DDAEU. № 1.

URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5377. [in Ukrainian].

Pasichnyk A. M. (2016) Metodolohiya formuvannya lohistychnoyi transportno-mytnoyi infrastruktury v Ukrayini: monohrafiya /za red. A. M. Pasichnyka. Dnipropetrovs’k: UMSF. 168 p. [in Ukrainian].

Baulina H. S. (2013) Formuvannya modeli funktsionuvannya transportno-lohistychnoho tsentru. Zbirnyk naukovykh prats’ UkrDAZT. V. 137. P. 95–99. [in Ukrainian].

Bulat A. F., Kisel’ova O. M., Hart L. L., Prytomanova O. M. (2023) Matematychni modeli dvoetapnykh zadach optymal’noho rozmishchennya-rozbyttya v umovakh nevyznachenosti. Pytannya prykladnoy imatematyky I matematychnoho modelyuvannya. Vyp. 22. SP.11–23. [in Ukrainian].

Pasichnyk A. M., Lebid’ I. H., Kushchenko YE. S. (2022) Analiz efektyvnosti pobudovy merezhi transportno-lohistychnykh kompleksiv na osnovi faktorno-reytynhovoyi modeli. Transportni systemy I tekhnolohiyi. K.: DUIT. Vyp. 39. P. 216–22. [in Ukrainian].

Dudorova T. (2019) Structure of logistic transportation customs complex. MANAGEMENT. Issue 1 (29). P. 89–96. DOI: 10.30857/2415-3206.2019.1.7

Pasichnyk A. M., Vitrukh I. P., Kutyryev V. V. (2013) Faktory, shcho vplyvayut’ na formuvannya transportno-lohistychnykh merezh. Proektuvannya, vyrobnytstvo ta ekspluatatsiya avtotransportnykh zasobiv. Vyp. 21. P.167–177. [in Ukrainian].

Кузьменко А.В. Досвід та закономірності формування світової транспортно-логістичної інфраструктури. Науковий огляд, 2015. №7(17). С.5–18.

Полякова О.М., Шраменко О.В. Сучасні тенденції розвитку транспортно-логістичної інфраструктури в Україні і світі. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2017. № 58. C. 126–134.

Вата З. Сучасні тенденції інноваційного розвитку транспортно-логістичного комплексу європейського союзу. Галицький економічний вісник. 2013. №1(40). С.11–18.

Кузьменко К.М. Основні аспекти розвитку транспортного комплексу України за критеріями інтеграції. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2021. № 1 (74). С. 52–64.

Блaгун I.C., Ничик І.Л. Формування логістичної інфраструктури західного регіону. Причорноморські економічні студії, 2017. Вип. 18. С.215–218.

Ковальська Л.Л., Савка Б.Р. Логістична інфраструктура регіону: особливості формування та розвитку: монографія. Луцьк: СПД Гадяк Жанна, друкарня «Волиньполіграф», 2013. 286 с.

Полянська А.С. Формування логістичної інфраструктури регіону. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2014. Вип. 10. С. 126–136.

Ярошенко Л.Л. Міжнародний досвід розбудови транспортно-логістичних центрів як спосіб розвитку транспортно-логістичної інфраструктури. Світове господарство і міжнародні економічні відносини. 2016. Вип. 8. С. 215–218.

Репіч Т.А., Великий Д.Ю. Оптимізація логістичної інфраструктури міжнародних вантажних перевезень. Ефективна економіка. ДДАЕУ. 2017. № 1. –

URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5377.

Пасічник А.М. Методологія формування логістичної транспортно-митної інфраструктури в Україні: монографія /за ред. А. М. Пасічника. Дніпропетровськ: УМСФ, 2016. 168 с.

Бауліна Г.С. Формування моделі функціонування транспортно-логістичного центру. Збірник наукових праць УкрДАЗТ. 2013. В. 137. С. 95–99.

Булат А.Ф., Кісельова О.М., Гарт Л.Л., Притоманова О.М. Математичні моделі двоетапних задач оптимального розміщення-розбиття в умовах невизначеності. Питання прикладної математики і математичного моделювання. 2023. Вип. 22. С.11–23.

Пасічник А.М., Лебідь І.Г., Кущенко Є.С. Аналіз ефективності побудови мережі транспортно-логістичних комплексів на основі факторно-рейтингової моделі. Транспортнісистеми і технології. К.: ДУІТ, 2022. Вип. 39. С. 216–228

Dudorova T. Structure of logistic transportation customs complex. MANAGEMENT, 2019, Issue 1 (29). P. 89–96. DOI: 10.30857/2415-3206.2019.1.7

Пасічник А.М., Вітрух І.П., Кутирєв В.В. Фактори, що впливають на формування транспортно-логістичних мереж. Проектування, виробництво та експлуатація автотранспортних засобів. 2013. Вип. 21. С.167–177.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-14

Номер

Розділ

Статті