АЛГОРИТМ ПОБУДОВИ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНИХ КОМПЛЕКСІВ
DOI:
https://doi.org/10.31319/2519-8106.2(49)2023.293184Ключові слова:
метод оптимізації логістичної мережі, логістика, потужність логістичного терміналуАнотація
Актуальність даної статті обумовлена тим, що побудова регіональних транспортно-логістичних комплексів у складі національної логістичної системи відіграє надзвичайно важливу роль у забезпеченні безперебійного руху логістичних потоків товарів від постачальників до споживачів. Аналіз результатів наукових досліджень показує, що в транспортній галузі ЄС безпосередньо зайнято понад 10 мільйонів чоловік, що складає 4,5 % від загальної чисельності працездатного населення, і становить 4,6 % від показника валового внутрішнього продукту, а відповідно фінансові витрати ЄС на розвиток транспортної інфраструктури передбачаються в обсязі понад 1,5 трлн. євро на період до 2030 року. Тому проведення досліджень пов’язаних з удосконаленням та розробкою методології побудови регіональної мережі транспортно-логістичних комплексів має достатньо актуальне значення
Метою даної статті є розробка алгоритму та методу оптимізації структури регіональної мережі транспортно-логістичних комплексів із урахуванням можливих варіантів їх розміщення. Умовою можливого місця розміщення логістичних комплексів є його забезпеченість необхідною транспортно-логістичною інфраструктурою. Також необхідно визначити перероблювальну спроможність кожного логістичного комплексу.
У відповідності із запропонованим підходом в якості критерія оптимізації використовується критерій мінімізації сумарних транспортних витрат доставки товарів до споживачів. В процесі пошуку оптимального варіанту місць розміщення логістичних комплексів мережі на першому етапі на основі методу центра мас рівновагової системи транспортних витрат визначаються координати розміщення одного логістичного комплексу і розраховуються транспортні витрати на доставку товарів до кожного міста регіону. Потім проводиться аналіз варіанту мережі із двох логістичних комплексів, розміщених за координатами міст з найбільшими обсягами транспортних витрат доставки товарів. В роботі наведені результати розрахунків для варіантів мережі до п’яти логістичних комплексів.
В якості умови оптимальної структури регіональної мережі логістичних комплексів обирається варіант мережі з мінімальним значенням сумарних транспортних витрат доставки вантажів з максимально допустимими обсягами капітальних вкладень на будівництво логістичних терміналів мережі. Для розглянутого прикладу побудови мережі транспортно-логістичних комплексів Дніпровського регіону в якості оптимальних місць розміщення логістичних терміналів визначено координати в околиці міст Дніпро, Кривий Ріг, Павлоград.
В подальших дослідження для підвищення ефективності запропонованого підходу необхідно в якості критерія оптимізації обрати мінімізацію логістичних витрат переробки товаропотоку в логістичних терміналах та доставки товарів до споживачів.
Посилання
Kuz’menko A. V. (2015) Dosvid ta zakonomirnosti formuvannya svitovoyi transportno-lohistychnoyi infrastruktury. Naukovyy ohlyad, №7(17). P. 5–18. [in Ukrainian].
Polyakova O. M., Shramenko O. V. (2017) Suchasni tendentsiyi rozvytku transportno-lohistychnoyi infrastruktury v Ukrayini I sviti. Visnyk ekonomiky transport i promyslovosti. № 58. P. 126–134. [in Ukrainian].
Vata Z. (2013) Suchasni tendentsiy iinnovatsiynoho rozvytku transportno-lohistychnoho kompleksu yevropeys’koho soyuzu. Halyts’kyy ekonomichnyy visnyk. №1(40). P.11–18. [in Ukrainian].
Kuz’menko K. M. (2021) Osnovni aspekty rozvytku transportnoho kompleksu Ukrayiny za kryteriyamy intehratsiyi. Rozvytok metodiv upravlinnya ta hospodaryuvannya na transporti. № 1 (74). P.52–64. [in Ukrainian].
Blahun I. C., Nychyk I. L. (2017) Formuvannya lohistychnoyi infrastruktury zakhidnoho rehionu. Prychornomors’ki ekonomichni studiyi. Vyp. 18. P. 215–218. [in Ukrainian].
Koval’s’ka L. L., Savka B. R. (2013) Lohistychna infrastruktura rehionu: osoblyvosti formuvannya ta rozvytku: monohrafiya. Luts’k: SPD Hadyak Zhanna, drukarnya «Volyn’polihraf». 286 p. [in Ukrainian].
Polyans’ka A. S. (2014) Formuvannya lohistychnoyi infrastruktury rehionu. Aktual’ni problem rozvytku ekonomiky rehionu. Vyp. 10. P. 126–136. [in Ukrainian].
Yaroshenko L. L. (2016) Mizhnarodnyy dosvid rozbudovy transportno-lohistychnykh tsentriv yak sposib rozvytku transportno-lohistychnoyi infrastruktury. Svitove hospodarstvo I mizhnarodn iekonomichni vidnosyny. Vyp. 8. P. 215–218. [in Ukrainian].
Repich T. A., Velykyy D. YU. (2017) Optymizatsiya lohistychnoyi infrastruktury mizhnarodnykh vantazhnykh perevezen’. Efektyvna ekonomika. DDAEU. № 1.
URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5377. [in Ukrainian].
Pasichnyk A. M. (2016) Metodolohiya formuvannya lohistychnoyi transportno-mytnoyi infrastruktury v Ukrayini: monohrafiya /za red. A. M. Pasichnyka. Dnipropetrovs’k: UMSF. 168 p. [in Ukrainian].
Baulina H. S. (2013) Formuvannya modeli funktsionuvannya transportno-lohistychnoho tsentru. Zbirnyk naukovykh prats’ UkrDAZT. V. 137. P. 95–99. [in Ukrainian].
Bulat A. F., Kisel’ova O. M., Hart L. L., Prytomanova O. M. (2023) Matematychni modeli dvoetapnykh zadach optymal’noho rozmishchennya-rozbyttya v umovakh nevyznachenosti. Pytannya prykladnoy imatematyky I matematychnoho modelyuvannya. Vyp. 22. SP.11–23. [in Ukrainian].
Pasichnyk A. M., Lebid’ I. H., Kushchenko YE. S. (2022) Analiz efektyvnosti pobudovy merezhi transportno-lohistychnykh kompleksiv na osnovi faktorno-reytynhovoyi modeli. Transportni systemy I tekhnolohiyi. K.: DUIT. Vyp. 39. P. 216–22. [in Ukrainian].
Dudorova T. (2019) Structure of logistic transportation customs complex. MANAGEMENT. Issue 1 (29). P. 89–96. DOI: 10.30857/2415-3206.2019.1.7
Pasichnyk A. M., Vitrukh I. P., Kutyryev V. V. (2013) Faktory, shcho vplyvayut’ na formuvannya transportno-lohistychnykh merezh. Proektuvannya, vyrobnytstvo ta ekspluatatsiya avtotransportnykh zasobiv. Vyp. 21. P.167–177. [in Ukrainian].
Кузьменко А.В. Досвід та закономірності формування світової транспортно-логістичної інфраструктури. Науковий огляд, 2015. №7(17). С.5–18.
Полякова О.М., Шраменко О.В. Сучасні тенденції розвитку транспортно-логістичної інфраструктури в Україні і світі. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2017. № 58. C. 126–134.
Вата З. Сучасні тенденції інноваційного розвитку транспортно-логістичного комплексу європейського союзу. Галицький економічний вісник. 2013. №1(40). С.11–18.
Кузьменко К.М. Основні аспекти розвитку транспортного комплексу України за критеріями інтеграції. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2021. № 1 (74). С. 52–64.
Блaгун I.C., Ничик І.Л. Формування логістичної інфраструктури західного регіону. Причорноморські економічні студії, 2017. Вип. 18. С.215–218.
Ковальська Л.Л., Савка Б.Р. Логістична інфраструктура регіону: особливості формування та розвитку: монографія. Луцьк: СПД Гадяк Жанна, друкарня «Волиньполіграф», 2013. 286 с.
Полянська А.С. Формування логістичної інфраструктури регіону. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2014. Вип. 10. С. 126–136.
Ярошенко Л.Л. Міжнародний досвід розбудови транспортно-логістичних центрів як спосіб розвитку транспортно-логістичної інфраструктури. Світове господарство і міжнародні економічні відносини. 2016. Вип. 8. С. 215–218.
Репіч Т.А., Великий Д.Ю. Оптимізація логістичної інфраструктури міжнародних вантажних перевезень. Ефективна економіка. ДДАЕУ. 2017. № 1. –
URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5377.
Пасічник А.М. Методологія формування логістичної транспортно-митної інфраструктури в Україні: монографія /за ред. А. М. Пасічника. Дніпропетровськ: УМСФ, 2016. 168 с.
Бауліна Г.С. Формування моделі функціонування транспортно-логістичного центру. Збірник наукових праць УкрДАЗТ. 2013. В. 137. С. 95–99.
Булат А.Ф., Кісельова О.М., Гарт Л.Л., Притоманова О.М. Математичні моделі двоетапних задач оптимального розміщення-розбиття в умовах невизначеності. Питання прикладної математики і математичного моделювання. 2023. Вип. 22. С.11–23.
Пасічник А.М., Лебідь І.Г., Кущенко Є.С. Аналіз ефективності побудови мережі транспортно-логістичних комплексів на основі факторно-рейтингової моделі. Транспортнісистеми і технології. К.: ДУІТ, 2022. Вип. 39. С. 216–228
Dudorova T. Structure of logistic transportation customs complex. MANAGEMENT, 2019, Issue 1 (29). P. 89–96. DOI: 10.30857/2415-3206.2019.1.7
Пасічник А.М., Вітрух І.П., Кутирєв В.В. Фактори, що впливають на формування транспортно-логістичних мереж. Проектування, виробництво та експлуатація автотранспортних засобів. 2013. Вип. 21. С.167–177.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).