РОЗРОБКА ЛАНЦЮГОВО-ПОЛЬОВОЇ МОДЕЛІ ЗАМКНЕНОЇ СИСТЕМИ ЕЛЕКТРОПРИВОДА НА БАЗІ ВЕНТИЛЬНОГО РЕАКТИВНОГО ДВИГУНА

Автор(и)

  • О.В. Качура Дніпровський державний технічний університет, м. Кам'янське, Україна https://orcid.org/0000-0002-6338-0974
  • С.В. Количев Дніпровський державний технічний університет, м. Кам'янське, Україна https://orcid.org/0000-0002-1017-5125
  • Є.О. Сугаль Дніпровський державний технічний університет, м. Кам'янське, Україна
  • В.В. Кузнецов Український державний університет науки і технологій, Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0002-8169-4598
  • А.В. Ніколенко Український державний університет науки і технологій, Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0003-3808-4249

DOI:

https://doi.org/10.31319/2519-8106.1(50)2024.305056

Ключові слова:

вентильний реактивний двигун, замкнена система електроприводу, система керування, метод кінцевих елементів, динамічний режим, пусковий режим

Анотація

Електроприводи (ЕП) на базі вентильних реактивних двигунів (ВРД) є невід’ємною складовою високотехнологічного устаткування. Такі ЕП знаходять застосування у різноманітних пристроях: роботи, медичне устаткування, верстати з числовим програмним забезпеченням, комп’ютерна техніка. Поширення ВРД обумовлене їхніми властивостями: прецизійне позиціонування, широкий діапазон регулювання, висока надійність. У зв’язку з цим актуальним є дослідження характеристик і електромагнітних параметрів ВРД у складі керованого ЕП.

При створенні ЕП на базі ВРД виникає необхідність узгодження електромеханічної й схемотехнічної частин з урахуванням їх взаємного впливу. До основних труднощів, що виникають при побудові коректної моделі “система керування — ВРД”, можна віднести: необхідність врахування взаємного енергообміну між двигуном і інвертором, складність конструкції ВРД, обумовлена зубчастою структурою статора й ротора, нелінійність властивостей матеріалів, несинусоїдальність індукції у повітряному проміжку між статором і ротором.

У роботі розглянута ланцюгово-польова математична модель ЕП на базі ВРД SRM-57-100-4, що знаходить застосування в апараті штучної вентиляції легень серії “Бриз-Т”.

Для розрахунку характеристик і електромагнітних параметрів ВРД використано метод кінцевих елементів, що дозволяє коректно описати складну геометрію двигуна з урахуванням нелінійних властивостей матеріалів у стаціонарних і перехідних режимах роботи.

Метою роботи є створення ланцюгово-польової моделі замкненої системи ЕП на базі ВРД для дослідження перехідних режимів роботи з урахуванням енергообміну між інвертором і двигуном. Крім інвертора й ВРД електропривод включає систему керування, що складається з задатчика швидкості, датчика положення ротора, датчика швидкості, датчика струму обмотки статора, силового IGBT комутатора, системи керування комутатором, зворотного зв’язку за положенням ротора, зворотного зв’язку за  швидкістю.

Об’єднавши польову модель ВРД із ланцюговою моделлю системи керування, отримано ланцюгово-польову модель замкненої системи електропривода зі зворотним зв’язком за швидкістю й положенням ротора. На основі розробленої математичної моделі виконано розрахунок режиму пуску ВРД до швидкості завдання. У результаті моделювання отримано залежності кута повороту ротора, електромагнітного моменту й струмів у фазних обмотках ВРД.

Посилання

Ganji B., Heidarian M., Faiz J. (2015). Modeling and analysis of switched reluctance generator using finite element method. Ain Shams Engineering Journal, Vol. 6, p. 85–93.

Ghada A., Aziz A., Amin M. (2018). High-precision speed control of four-phase switched reluc-tance motor fed from asymmetric power converter. Journal of Electrical Systems and Information Technology, Vol. 5, p. 300–311.

Özüpak Y. (2022). Design and analysis of switched reluctance motor with FEM based Ansys-Maxwell. Manas Journal of Engineering, Vol. 10, Issue 2, p. 159-164.

Torkaman H, Afjei E. (2008). Comprehensive Study of 2-D and 3-D Finite Element Analysis of a Switched Reluctance Motor. Journal of Applied Sciences, Vol. 8, Issue 15, p. 2758-2763.

Arif A., Guettaf A., Megherbi A.C., Benramache S., Habane F.B. (2014). Electromagnetic model-ing and control of switched reluctance motor using finite elements. Frontiers in Energy, Vol. 8(3), p. 355-363.

Sree D.K., Jebaseeli A.E. (2016). Electromagnetic Analysis of Switched Reluctance Motor using Finite Element Method. Indian Journal of Science and Technology, Vol 9(34).

Kachura A.V., & S'yanov A.M. (2015). Razrabotka matematicheskoy modeli ventilnogo reaktiv-nogo dvigatelya na osnove metoda konechnyih elementov dlya sistem tochnogo pozitsionirova-niya [Development of a mathematical model of a switched reluctance motor based on the finite element method for accurate positioning systems]. ZbIrnik naukovih prats DnIprodzerzhinskogo derzhavnogo tehnIchnogo unIversitetu – Collection of scientific papers of Dneprodzerzhinsky State Technical University, 1(1), 87-93.

Ganji B., Heidarian M., Faiz J. Modeling and analysis of switched reluctance generator using finite element method. Ain Shams Engineering Journal. 2015. Vol. 6, p. 85–93

Ghada A., Aziz A., Amin M. High-precision speed control of four-phase switched reluctance motor fed from asymmetric power converter. Journal of Electrical Systems and Information Technology. 2018. Vol. 5, p. 300–311.

Özüpak Y. Design and analysis of switched reluctance motor with FEM based Ansys-Maxwell. Manas Journal of Engineering. 2022. Vol. 10, Issue 2, p. 159–64.

Torkaman H, Afjei E. Comprehensive Study of 2-D and 3-D Finite Element Analysis of a Switched Reluctance Motor. Journal of Applied Sciences. 2008. Vol. 8, Issue 15, p. 2758–2763.

Arif A., Guettaf A., Megherbi A.C., Benramache S., Habane F.B. Electromagnetic modeling and control of switched reluctance motor using finite elements. Frontiers in Energy. 2014. Vol. 8(3), p. 355–363.

Sree D.K., Jebaseeli A.E. Electromagnetic Analysis of Switched Reluctance Motor using Finite Element Method. Indian Journal of Science and Technology. 2016. Vol 9(34).

Качура А.В., Съянов А.М. Разработка математической модели вентильного реактивного дви-гателя на основе метода конечных элементов для систем точного позиционирования. Збірник наукових праць Дніпродзержинського державного технічного університету. Технічні науки. 2015. Вип. 1. С. 87–93.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-17

Номер

Розділ

Статті