АЛГОРИТМІЧНА МОДЕЛЬ ІЄРАРХІЧНОГО ПОБУДУВАННЯ РУХУ МЕХАНІЧНОЇ ПІДСИСТЕМИ МАГНІТОЛЕВІТУЮЧОГО ПОЇЗДА У ПРОСТОРІ ЇЇ СТАНІВ

Автор(и)

  • В.О. Поляков Інститут транспортних систем та технологій Національної академії наук України, м. Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0002-4957-8028

DOI:

https://doi.org/10.31319/2519-8106.2(51)2024.317642

Ключові слова:

магнітолевітуючий поїзд, механічна підсистема, якість рухів, ієрархічна побудова рухів, простір станів

Анотація

Споживча цінність транспортної системи з магнітолевітуючими поїздами однозначно визначається якістю механічного руху цих поїздів. Тому, як кінцева мета вивчення згаданої системи, повинна бути обрана побудова необхідної якості рухів її поїздів.

Для надання рухам необхідних властивостей, моделюючі рівняння повинні бути сумісними з цільовими співвідношеннями, які описують ці властивості. Якщо згадана сумісність досягається, то рух підсистеми гарантовано має бажані властивості. Процес переходу від природного до керованого руху називається його побудовою.

Зазвичай, механічна система, яка може бути прийнята як адекватна розрахункова схема механічної підсистеми поїзда, є великою, істотно нелінійною і складною. Крім того, за рідкісним винятком, така система є багатозв'язковою, а її рух відбувається в непередбачуваній зовнішній та внутрішній обстановці. Використання однорівневих регуляторів для побудови рухів описаного типу систем зазвичай веде до незадовільної якості рухів. Виникаюча колізія може бути усунена при їхній ієрархічній побудові, що значно підвищує ефективність пов'язаної з нею переробки та використання великих масивів інформації, а тому — і результуючу якість керованого руху.

Факторами, які впливають на якість руху механічної підсистеми поїзда, є: властивості цієї підсистеми; поточна внутрішня та зовнішня обстановка, в якій він реалізується; особливості регулятора підсистеми. Виходячи з зазначеного, достатньою є трирівнева структура згаданого регулятора: на його низовому рівні — інтроконтролер, який реалізує необхідний набір патерн рухів механічної підсистеми поїзда, а також їх стійких синергій; на проміжному рівні — адаптер, що пристосовує рух до обстановки; на верхньому рівні — координатор, який вичерпно вирішує, у синтетичній взаємодії з блоками попередніх рівнів, рухову задачу механічної підсистеми. Отже, результуючий рух механічної підсистеми поїзда будується у процесі синтетичної взаємодії трьох описаних рівнів регулятора.

Основна перевага пропонованої алгоритмічної моделі ієрархічної побудови руху механічної підсистеми магнітолевітуючого поїзда в просторі її станів полягають у можливості точної, адекватної та евристичної декомпозиції глобальної задачі такої побудови на низку більш простих підзадач, багато з яких, у значній частині, можуть бути вирішені заздалегідь. Завдяки цьому виникає реальна можливість більш точного вирішення згаданих підзадач, що, у свою чергу, дозволяє істотно підвищувати якість конструйованого руху без використання складних алгоритмів керування ним.

Посилання

Liu, Y.; Deng, W. & Gong, P. (2015) Dynamics of the Bogie of Maglev Train with Distributed Magnetic Force. Shock and Vibration. 2015, 1–12. DOI: 10.1155/2015/896410.

Dai, J.; Lim, J. G. & Ang, K. K. (2023). Dynamic Response Analysis of High-Speed Maglev-Guideway System. Journal of Vibration Engineering & Technologies. 11, 2647–2659. DOI: 10.1007/s42417-023-00995-5.

Li, F.; Sun, Y.; Xu, J.; He, Z. & Guobin, Lin G. (2023). Control Methods for Levitation System of EMS-Type Maglev Vehicles: An Overview. Energies. 16(7), 2995. DOI: https://doi.org/10.3390/en16072995.

Jibril, M.; Tadese, M. & Tadese, E. A. (2020). Design and Control of EMS Magnetic Levitation Train using Fuzzy MRAS and PID Controllers. IJARIIE. 6(2), 1023-1031. DOI: 10.48175/568.

¬¬¬Polyakov, V. A. & Hachapuridze, N. M. (2016) Modelirovanie protsessa realizatsii tyagovoy silyi dvigatelem magnitolevitiruyuschego poezda [The traction force process implementing by a mag-netically levitated train’s motor modeling]. Nauka ta prohres transportu. 4(64), 55–62. Retrieved from: https://stp.ust.edu.ua/article/view/77909/75717.

Mishchenko, I. V. (2023) Teoretychna mekhanika: konspekt lektsii. [Theoretical mechanics: lec-ture notes]. Kharkiv: KhNADU. Retrieved from: https://dspace.khadi.kharkov.ua/items/236411b3-ee91-4a61-bded-f8fe3d9ecfaf/full.

Dzenzerskiy, V. A.; Radchenko, N. A. & Malyiy, V. V. (2015) Dinamika magnitolevitiruyuschih ekipazhey. Dinamika ekipazhey netraditsionnyih konstruktsiy na sverhprovodyaschih magnitah. [Magnetic levitating vehicles’s dynamics. Vehicles’s of non-traditional designs on superconducting magnets dynamics]. Palmarium academic publishing. 256 p. Retrieved from: https://www.old.nas.gov.ua/UA/Book/Pages/default.aspx?BookID=0000009533.

Úednícek, Z. & Maloch, J. (2020) Active damping of multidimensional mechanic systems. MA-TEC Web of Conferences. Retrieved from: https://www.matec-confer-ences.org/articles/matecconf/pdf/2017/39/matecconf_cscc2017_02020.pdfhttps://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/pdf/2017/39/matecconf_cscc2017_02020.pdf// DOI: 10.1051/02020 (2017) 71250 1 MATEC Web of Conferences 25 matecconf/201 CSCC 2017 2020.

Roszkowska, E.; Makowski-Czerski, P. & Janie, L. (2023) Multi-level control for multiple mo-bile robot systems. Discrete Event Systems. 33, 425–453. DOI: 10.1007/s10626-023-00383-x.

Ud Din, W.; Zeb, K.; Ishfaq, M.; Islam, S.; Khan, I. & Kim, H.J. (2019) Control of Internal Dy-namics of Grid-Connected Modular Multilevel Converter Using an Integral Backstepping Con-troller. Electronics. 8, 456. DOI: 10.3390/electronics8040456.

Gammoudi, N. & Zidani, H. A (2022) Differential game control problem with state constraints. Mathematical Control and Related Fields. 10, 1–28. DOI: 10.1016/j.camwa.2022.01.016.

Liu Y., Deng W., Gong P. Dynamics of the Bogie of Maglev Train with Distributed Magnetic Force. Shock and Vibration. 2015. Vol. 2015, P. 1–12. DOI: 10.1155/2015/896410.

Dai J., Lim J. G., Ang K. K. Dynamic Response Analysis of High-Speed Maglev-Guideway Sys-tem. Journal of Vibration Engineering & Technologies. 2023. Vol. 11. P. 2647–2659. DOI: 10.1007/s42417-023-00995-5.

Li F., Sun Y., Xu J., He Z., Guobin Lin G. Control Methods for Levitation System of EMS-Type Maglev Vehicles: An Overview. Energies 2023, No. 16(7), 2995. DOI: https://doi.org/10.3390/en16072995

Jibril M., Tadese M., Tadese E. A. Design and Control of EMS Magnetic Levitation Train using Fuzzy MRAS and PID Controllers. IJARIIE. 2020. Vol. 6 Issue 2. P. 1023–1031. DOI: 10.48175/568.

Поляков В. А., Хачапуридзе Н. М. Моделирование процесса реализации тяговой силы дви-гателем магнитолевитирующего поезда. Наука та прогрес транспорту. 2016, No. 4 (64) C. 55–62. DOI: 10.15802/stp2016/77909

Міщенко, І. В. Теоретична механіка: конспект лекцій. Харків: ХНАДУ, 2023. 207 с. URL: https://dspace.khadi.kharkov.ua/items/236411b3-ee91-4a61-bded-f8fe3d9ecfaf/full.

Дзензерский В.А., Радченко Н.А., Малый В.В. Динамика магнитолевитирующих экипажей. Динамика экипажей нетрадиционных конструкций на сверхпроводящих магнитах. Palma-rium academic publishing. 2015. 256 с. URL: https://nvd-nanu.org.ua/f107e611-d98f-c0d1-eb6a-9756e31c593b/.

Úednícek Z., Maloch J. Active damping of multidimensional mechanic systems. MATEC Web of Conferences. DOI: 10.1051/02020 (2017) 71250 1 MATEC Web of Conferences 25 matec-conf/201 CSCC 2017 2020

Roszkowska E., Makowski-Czerski P., Janiec L. Multi-level control for multiple mobile robot systems. Discrete Event Systems. 2023. Vol. 33. P. 425–453. DOI: 10.1007/s10626-023-00383-x.

Ud Din W., Zeb K., Ishfaq M.; Islam S., Khan I., Kim H.J. Control of Internal Dynamics of Grid-Connected Modular Multilevel Converter Using an Integral Backstepping Controller. Electronics. 2019. No. 8, 456. DOI: 10.3390/electronics8040456.

Gammoudi N., Zidani H. A Differential game control problem with state constraints. Mathematical Control and Related Fields. 2022. No. 10. P. 1–28. DOI: 10.1016/j.camwa.2022.01.016.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Номер

Розділ

Статті