ВИЗНАЧЕННЯ СТУПЕНІ ЗНОСУ ДОСЛІДНИХ ЗРАЗКІВ ПОРШНЕВИХ КІЛЕЦЬ ДВЗ

Автор(и)

  • О.Г. Чернета Дніпровський державний технічний університет, м. Кам'янське, Україна https://orcid.org/0000-0002-3871-6923
  • Б.П. Середа Дніпровський державний технічний університет, м. Кам'янське, Україна https://orcid.org/0000-0002-9518-381X
  • В.І. Кубіч Національний університет “Запорізька політехніка”, м. Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0002-0939-9092
  • Д.М. Бондюк Дніпровський державний технічний університет, м. Кам'янське, Україна
  • І.В. Суслов Дніпровський державний технічний університет, м. Кам'янське, Україна https://orcid.org/0009-0008-1759-8930

DOI:

https://doi.org/10.31319/2519-8106.2(51)2024.317975

Ключові слова:

поршневе кільце, гільза циліндру, трибо система, циліндро-поршнева група, знос, поверхня тертя, швидкість переміщення

Анотація

У двигунах внутрішнього згоряння зношування деталей циліндро-поршневої групи пов'язане із взаємодією трибосистеми «поршневе кільце - гільза циліндра». Функціонування такої системи суттєво залежить від властивостей поверхонь тертя, та віддзеркалює їх взаємодії та залежать від багатьох факторів: фізичних, механічних, геометричних, кінематичних властивостей.

Особливості процесів тертя та протікання процесів зношування в значному ступені визначаються властивостями поверхневих шарів, їх структурними та зв'язками міцності з основним металом. В процесі експлуатації поверхні деталей зазнають значних змін мікрогеометрії та макроструктури.

В результаті припрацювання шорсткість поверхонь деталей зменшується. Нерівності, що утворилися при обробці, замінюються нерівностями, спричиненими процесами зношування, внаслідок інтенсивних теплових та механічних впливів. Деталі циліндро-поршневої групи (ЦПГ) одночасно піддаються молекулярно-механічному та абразивному зношування [1]. Інтенсивність молекулярно-механічного зношування залежить від швидкостей переміщення пар тертя, контактного тиску та температури спалаху горючої суміші. При їх несприятливому поєднанні інтенсивність схоплювання різко збільшується та може виникнути вирив з поверхні мікрочасток.

Посилання

Pavlyshche , V. (2003). Osnovy konstryktyvanya ta rozrahynky detaley mashin. Textbook. Lviv: Afisha. [in Ukrainian].

Korets, M. S.& Tarara, A. M. .& Tregub, I. G. (2001).Osnovy materialoznavstva. Kyiv.

Popov, S. V.& Buchynskyi, M. Ya. .&, Hnytko, S. M. .& Chernyavskyi A. M. (2019) Theorya mechanismov technologichnih machin: a textbook for students of mechanical specialties of higher education institutions. Kharkiv: NTMT. [in Ukrainian].

Cherneta, O. G. (2024) Strengthening of automobile transport parts by combined laser processing: monograph . Kamianske. DDTU. [in Ukrainian].

Dmitrchenko, M.F. .& Мnatsakanov, О.О. & Міkosyanchik, R.G. (2006). Tribotehnika ta osnovi nadiynosti mashin. Navchalny posibnik. К. ІNFORMAVTODOR, [in Ukrainian].

Kravets, I.A. (2003) Reparativna regeneratsiya tribosistem. Теrnopil.BАІ.[in Ukrainian].

Kyzmenko, A.G. &, Diha, А.V. (2007). Kontakt, tertya i znoz mashenyh poverhney. Hmelnyitsky,HNU, [in Ukrainian].

Shеvchеnkо, F.L. (1996). Zadachi pо меchaniko-pryzhinix deformovanih system. Navchalny posibnik. Кiyiv ІСІО. [in Ukrainian].

Shavelya, V.V. & Оleksandrenko, V.P. (2006). Тribohimiyaі reologiya znosostiykosti: моnоgrаfіya. Hmelnitsky: HNU. [in Ukrainian].

Кіndrachyk, М.V. & Lаbynets, V.F. &, Pashechko, М.І.. К. ТRIBOLOGIYA. Pidruchnyk Vиd-vо Nаts.аvіаts.un-tу «NАN-dryk» . [in Ukrainian].

Cherneta, O.G. & Коrоbоchка, О.М. (2008). Efektivni materiali I pokrittya pri vigotovleni i vidnovliny detaley avtomobiliv. Navchalny posibnik..DDТU. [in Ukrainian].

Pavlyshche V. Basics of design and calculation of machine parts: Textbook. Lviv: Afisha, 2003. 560 p.

Korets M. S. , Tarara A. M., Tregub I. G. Fundamentals of mechanical engineering: teaching. manual K., 2001. 144 p.

Popov S. V., Buchynskyi M. Ya., Hnytko S. M., Chernyavskyi A. M. Theory of mechanisms of technological machines: a textbook for students of mechanical specialties of higher education institutions. Kharkiv: NTMT, 2019. 268 p.

Cherneta O. G. Strengthening of automobile transport parts by combined laser processing: monograph . Kamianske: DDTU, 2024. 147 p.

Dmitrichenko M.F., Mnatsakanov R.G., Mikosyanchik O.O.. Tribotechnics and the basis of machine reliability: basic guide. K.: INFORMAVTODOR, 2006. 216 p.

Kravets I.A. Reparative regeneration of tribo systems. Ternopil. BAI,2003. 284 p.

Kuzmenko A.G., Dikha A.V. Contact, rubbing and wear of surfaces: monograph. Khmelnitsky / KhNU, 2007. 344 P.

Shevchenko F.L. “Tasks in the mechanics of spring deformation systems.” Chief assistant. Kiev ІСІО, 1996. 148-149 p.

Shavelya V.V., Oleksandrenko V.P. Tribochemistry and rheology of wear resistance: monograph. Khmelnitsky: KhNU, 2006. 278 p.

Kindrachuk M.V., Labunet V.F., Pashechko M.I.TRIBOLOGY. Branch of the National Aviation University “NAN-Druk” 2009. 392. p.

Cherneta O. G., Korodochka O.M. Effective materials and coatings for the production and renovation of automobile parts. Chief assistant. DDTU. 2008. 143p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Номер

Розділ

Статті