МОДЕЛЮВАННЯ СТРУКТУРИ АВТОТРАНСПОРТНОГО ПІДПРИЄМСТВА, ЯК ОДНОКАНАЛЬНОЇ ЗАМКНЕНОЇ СИСТЕМИ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ

Автор(и)

  • Д.З. Шматко Дніпровський державний технічний університет, м. Кам’янське, Україна https://orcid.org/0000-0001-7447-5955
  • О.О. Сасов Дніпровський державний технічний університет, м. Кам’янське, Україна https://orcid.org/0000-0002-8697-6324
  • Р.О. Буланий Дніпровський державний технічний університет, м. Кам’янське, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31319/2519-8106.2(53)2025.342055

Ключові слова:

автопідприємства, замкнена система, одноканальна черга, математичне моделювання, автотранспортні засоби, цільова функція

Анотація

Система масового обслуговування (СМО) — це системи виробництва, обслуговування, управління, в яких однорідні події повторюються багато разів, наприклад, на підприємствах автомобільного транспорту; у системах прийому, переробки і передачі інформації; автоматичних лініях виробництва. Основні елементи СМО — це об’єкти, що обслуговуються в СМО (вимоги Processing чи заявки), та один або декілька обслуговуючих пристроїв з чергою. У відкритій мережі масового обслуговування вимоги надходять ззовні мережі і після обробки залишають її. У закритій мережі масового обслуговування деяка кількість вимог весь час знаходиться в ній, переходячи з однієї СМО до іншої, але ніколи не залишаючи мережу масового обслуговування.

Виходячі з аналізу сучасних публікацій у галузі теорії масового обслуговування та її застосувань для транспортної галузі, встановлено, що найбільш поширеними інструментами є замкнені мережі черг (CQN), метод середніх значень (MVA), дискретно-подієве моделювання (DES) та евристичні алгоритми оптимізації. Окремі дослідження демонструють ефективність використання моделей BCMP для багатоканальних систем і складних транспортно-логістичних структур, однак для невеликих АТП найбільш адекватною є саме одноканальна замкнена модель, яка дозволяє отримати прості та інтерпретовані результати.

Розглянуто підхід до моделювання автотранспортного підприємства (АТП) як одноканальної замкненої системи масового обслуговування з обмеженим контингентом заявок (обслуговуваного рухомого складу). Постановка проблеми зумовлена необхідністю оцінити завантаженість ремонтних постів, час очікування та ефективність використання ресурсів при обмеженому парку. Застосовні теоретичні підходи (замкнені мережі черг, Engset-birth-death-моделі, BCMP-підхід) та запропоновано математичну постановку задачі з базовими аналітичними формулами та рекомендаціями для практичного застосування.

Отримана математична модель дозволяє визначити найкращу структуру одноканальної замкненої системи масового обслуговування автотранспортних засобів в автотранспортних підприємствах та може бути використана для планування графіків технічного обслуговування, оптимізації кількості постів і прогнозування продуктивності підприємства. Практична значимість полягає у можливості зниження простоїв транспортних засобів, підвищенні рівня їх технічної готовності та скороченні експлуатаційних витрат. Окреслено перспективи розвитку дослідження, серед яких — розширення моделі до багатоканального випадку, інтеграція з методами симуляційного моделювання, а також калібрування параметрів на основі реальних даних телеметрії.

Посилання

Bilichenko V. V., Kuzhel V. P. (2017). Modeliuvannia tekhnolohichnykh protsesiv pidpryiem-stv avtomobilnoho transportu: Navchalniy posіbnik. [Modeling of technological processes of road transport enterprises: Textbook]. Vinnytsia : VNTU. [in Ukrainian].

Matviichuk V. A., Veselovska N. R., Sharhorodskyi S. A. (2021). Matematychne modeliuvan-nia novitnikh tekhnolohichnykh system: monohrafiia. [Mathematical modeling of advanced technological systems: Textbook]. Vinnytsia. [in Ukrainian].

Obod I. I., Zavolodko H. E., Svyd I. V.(2019). Matematychne modeliuvannia system: Navchalniy posіbnik. [Mathematical modeling of systems: Textbook]. Kharkiv: NTU «KhPI», Drukarnia MADRYD. [in Ukrainian].

Amjath M., Syed A. A., Rathinasamy R. (2024). A closed queueing networks approach for an optimal transport fleet. Mathematics. Vol. 12, No. 2. P. 115–127.

Smith J. M. G. (2015). Queue decomposition and finite closed queueing network models. Eu-ropean Journal of Operational Research. Vol. 246, No. 2. P. 456–466.

Rece L., Nedelea A., Rosu D., Panaitescu M. (2022). Queueing theory-based mathematical models applied to transport systems. Mathematics. Vol. 10, No. 19. P. 3579.

Khabutdinov R. A. (2024). Teoriia avtomobilno-transportnoi tekhnolohii: monohrafiia. [Theo-ry of automotive and transportation technology: Textbook]. Ivano-Frankivsk : Vydavets Kush-nir H. M. [in Ukrainian].

Zhuchenko A. I., Ladiieva L. R., Pirhach M. S., Zhurakovskyi Ya. Yu. (2021). Matematychne modeliuvannia protsesiv i system : navch. posib. [Mathematical modeling of processes and systems: Textbook]. Kyiv : KPI im. Ihoria Sikorskoho. [in Ukrainian].

Pavlenko P. M., Filonenko S. F., Cherednikov O. M., Treitiak V. V. (2017). Matematychne modeliuvannia system i protsesiv : navch. posib. [Mathematical modeling of systems and pro-cesses: Textbook]. Kyiv : NAU. [in Ukrainian].

Sokhatskyi A.V. (2022). Modeliuvannia v transportnykh tekhnolohiiakh: monohrafiia. [Model-ing in transportation technologies: Textbook]. Dnipro : UMSF. [in Ukrainian].

Біліченко В. В., Кужель В. П. Моделювання технологічних процесів підприємств авто-мобільного транспорту : навч. посіб. Вінниця : ВНТУ, 2017. 186 с.

Матвійчук В. А., Веселовська Н. Р., Шаргородський С. А. Математичне моделювання новітніх технологічних систем : монографія. Вінниця, 2021. 193 с.

Обод І. І., Заволодько Г. Е., Свид І. В. Математичне моделювання систем : навч. посіб. Харків : НТУ «ХПІ», Друкарня МАДРИД, 2019. 268 с.

Amjath M., Syed A. A., Rathinasamy R. A closed queueing networks approach for an optimal transport fleet. Mathematics. 2024. Vol. 12, No. 2. P. 115–127. DOI: https://doi.org/10.3390/math12020115

Smith J. M. G. Queue decomposition and finite closed queueing network models. European Journal of Operational Research. 2015. Vol. 246, No. 2. P. 456–466. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2015.04.015

Rece L., Nedelea A., Rosu D., Panaitescu M. Queueing theory-based mathematical models ap-plied to transport systems. Mathematics. 2022. Vol. 10, No. 19. P. 3579. DOI: https://doi.org/10.3390/math10193579

Хабутдінов Р. А. Теорія автомобільно-транспортної технології : монографія. Івано-Франківськ : Видавець Кушнір Г. М., 2024. 192 с. ISBN 978-617-7926-58-9.

Жученко А. І., Ладієва Л. Р., Піргач М. С., Жураковський Я. Ю. Математичне моделю-вання процесів і систем : навч. посіб. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 351 с.

Павленко П. М., Філоненко С. Ф., Чередніков О. М., Трейтяк В. В. Математичне моде-лювання систем і процесів : навч. посіб. Київ : НАУ, 2017. 392 с.

Моделювання в транспортних технологіях : монографія : у 2 ч. за ред. д-ра техн. наук, проф. А. В. Сохацького; Ун-т мит. справи та фінансів. Дніпро : УМСФ, 2022. Ч. 1 кол. авт.: А. В. Сохацький та ін. 182 с. ISBN 978-966-328-191-9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-02

Номер

Розділ

Статті